Nemzetközi szakmai berkekben is folyamatos polémia tárgya, hogy a vállalatok egyes támogatási formái vajon részét képezik-e a felelős vállalatirányításnak, avagy egyszerűen a marketing, így a szigorúan vett business részét képezik.
Valószínűsíthető, hogy a pontos határvonalat nehéz lesz meghúzni a színtiszta üzleti tevékenység és a social responsibility, vagyis a társadalmi felelősség között, ám tény, hogy számos olyan - könyveléstechnikailag is - üzleti tevékenység létezik, ami egyértelműen szolgálja a társadalmi jólétet, gondoljunk csak egy-egy koncert vagy sportoló szponzorálására. Bár itt (is) adok-kapok alapú a megállapodás, mégis más megítélés alá esik, mint az úgynevezett ügyhöz kapcsolat marketing.
Mindannyian ismerjük a támogatásnak ezt a formáját: adott termék értékesítéséből bizonyos összeget/részt az adott cég egy előre meghatározott célra fordít. A vásárló a pelenka/ásványvíz/matricaalbum stb. megvásárlásával nemcsak a saját szükségletét elégíti ki, hanem valamely, a cégnek és neki kedves ügyet is támogat. Ezzel a cég és a vásárlója - azaz az egyik legfontosabb érintetti köre - egy csapatba kerül, s ez abszolút megfelel a modern kori vállalati és fogyasztói törekvéseknek: érték alapú fogyasztói döntések irányába orientál(hat)ja az arra érzékeny fogyasztókat.
A dilemma az, ami általában a felelős vállalati kommunikációban: mennyire befolyásoló, igénykeltő a diskurzus, mennyire épít a valódi szükségletekre, illetve mennyire célja nem létező igények felkeltése.
Nagyjából az mondható el, hogy azok az ügyalapú marketing akciók sorolhatók jószívvel a felelősségvállalás kategóriájában, melyek valamilyen módon kapcsolódnak a vállalat core-business tevékenységéhez, a jó cél támogatása mellett főként a márkaerősítést hivatottak támogatni. Jó esetben nem azt célozzák, hogy az akcióba vont termékeket olyan vevők is megvegyék, akik különben ezt nem tennék, hanem elsősorban saját vevőik elkötelezettségét kívánják megerősíteni, illetve versenytársaiktól kívánják megkülönböztetni magukat, így téve szert versenyelőnyre, mint oly sokszor teszik ezt például pelenkamárkák.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.